صفحه اصلی
نقشه سایت
تماس با ما
ورود به سیستم
دوشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٨  -  
دپارتمان گردشگری سلامت
صفحه اصلی > مقاله 
»  مقاله 

 

نقش فضای مجازی در توسعه کسب و کار در دنیای امروز، انکار ناشدنی است. امروزه اهمیت حضور موثر در فضای مجازی بر هیچیک از صاحب نظران و مدیران موفق امروزی پوشیده نیست. فضای مجازی به تنهایی پایه و اساس بسیاری از تجارت ها را تشکیل میدهد. یکی از عمده ترین دلایل اهمیت یافتن فضای مجازی در توسعه اغلب کسب و کارها، قدرت مانور بالا و هزینه های اندک آن در مقایسه با بازاریابی های سنتی است. در این میان به نظر می رسد در صنعت گردشگری سلامت، مراکز ارائه خدمات درمانی به عنوان یکی از ارکان این صنعت توجه درخور و مناسبی به این بخش از این صنعت بین المللی نداشته اند. مقایسه مراکز درمانی موفق کشورهایی نظیر هند و ترکیه در این حوزه با وضعیت مراکز درمانی کشورمان، موید این ادعاست.

در این راستا از اواخر سال گذشته، اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ارائه آموزشهای لازم در این خصوص، در جهت بهبود وضعیت فضای مجازی در این حوزه تلاش نموده است. بر این اساس الزامات ساده ای شامل موارد زیر جهت ایجاد سایتهای مراکز درمانی، در نظر گرفته شد:

1-      وجود حداقل زبان انگلیسی یا عربی برای بخش بیماران بین الملل

2-      قابل استفاده بودن سایت از طریق گوشی های هوشمند و یا تبلت

3-      قابلیت جستجو برای محتوای سایت

4-      قابلیت برقراری ارتباط بین بیمار و مدیریت سایت از طریق ایجاد بخش یا صفحه ای جهت ارسال پرسش های احتمالی

5-      ارائه لیست خدمات پزشکی مرکز در کنار قیمت پکیج های درمانی و توضیح مختصری از هر یک از این خدمات

البته همانگونه که اشاره شد این موارد شامل الزامات حداقلی است.

اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت جهت ارتقاء سایت مرکز از این سطح، موارد زیر را پیشنهاد می کند:

1-      ایجاد فهرستی از پزشکان برجسته و شاخص مرکز در کنار رزومه کاری آنها

2-      ایجاد فضایی جهت ارائه نظر و پیشنهاد بیماران در سایت

3-      گفتگوی بر خط (چت آن لاین)

4-      ارائه فهرستی از شرکتهای تسهیل گر منتخب

5-      ارائه کلیپ های کوتاهی از جراحی ها یا خدمات پزشکی خاص انجام شده در مرکز

6-      ارائه کلیپ های کوتاهی از بیماران (البته پس از کسب رضایت کتبی از آنان)

آنچه تا اینجا به آن اشاره شده است تنها بخشی از ظرفیتهای فضای مجازی در این حوزه است. برنامه ریزی جهت استفاده از شبکه های اجتماعی پر طرفدار در کشورهای منطقه به زبان کشور مورد نظر یکی دیگر از ظرفیتهای مغفول مانده در کشورمان به شمار میرود. در کنار همه اینها برنامه ریزی جهت ارتقاء SEO وب سایت مراکز از طریق یکپارچه سازی وب سایت و سایر شبکه های اجتماعی یک ضرورت غیر قابل چشم پوشی می باشد.